7 Ιουλίου 2020
 
 
σελίδα υποδοχής
ταυτότητα
αρχείο υλικών
θέσεις - απόψεις
έμμισθοι συνεργάτες   και ασκούμενοι
εισηγήσεις ημερίδας











συνδικαλιστική   επικαιρότητα
πολιτική επικαιρότητα
ημερολόγιο
σύνδεσμοι
επικοινωνία



Συμπληρώστε το email σας για να λαμβάνετε το μηνιαίο newsletter:
rss

πολιτική επικαιρότητα

στείλτε αυτή τη σελίδα εκτύπωση





2 Ιουλίου 2020

εκτύπωση του άρθρου pdf
   Να πάρει θέση ο ΔΣΑ για το θεσμικό και συνταγματικό πραξικόπημα του νομοσχεδίου για τις διαδηλώσεις!


Ανακοίνωση της Εναλλακτικής Παρέμβασης - Δικηγορικής Ανατροπής, 2/7/2020:

Να πάρει θέση ο ΔΣΑ για το θεσμικό και συνταγματικό πραξικόπημα του νομοσχεδίου για τις διαδηλώσεις!

Η κυβέρνηση φέρνει προς ψήφιση μέσα στο καλοκαίρι, σε Βουλή με περιορισμένο αριθμό Βουλευτών κι ενώ ισχύουν ακόμη τα υγειονομικά μέτρα, το νομοσχέδιο για τις «υπαίθριες συγκεντρώσεις». Ένα νομοσχέδιο πρωτοφανούς αντιδραστικού χαρακτήρα, νομικό δάνειο από το «σύνταγμα» της δικτατορίας!

Ο εισηγητής Υπουργός Προστασίας του Πολίτη ισχυρίζεται ότι «βάζει τάξη» στο δικαίωμα της διαμαρτυρίας. Και ερωτούμε, θα ήταν ο ίδιος διατεθειμένος να αναλάβει καθήκοντα υπουργού Προστασίας του Πολίτη, εάν ο νόμος καθιέρωνε το ίδιο επίπεδο προσωπικής και αντικειμενικής ευθύνης για κάθε «βλάβη της ζωής, της σωματικής ακεραιότητας και της ιδιοκτησίας» που προκλήθηκε από υπαλλήλους-αστυνομικούς του υπουργείου; Μάλλον όχι.

Στην πραγματικότητα, οι πρωτοφανείς αυτές διατάξεις αποσκοπούν στην απονέκρωση του δικαιώματος στη διαδήλωση και συγκέντρωση. Δεν θέτουν απλώς περιορισμούς, αλλά ουσιαστικά καταργούν και καθιστούν άνευ αντικειμένου τη συνταγματική θεμελίωση του δικαιώματος του συνέρχεσθαι. Μεταξύ άλλων: θέτει την άσκηση του δικαιώματος υπό την αίρεση διοικητικής έγκρισης, δηλαδή άδειας της αστυνομίας, ορίζει την υποχρέωση καθορισμού οργανωτή της διαδήλωσης/συγκέντρωσης, ο οποίος θα είναι αστικά υπεύθυνος με την προσωπική του περιουσία για οποιαδήποτε βλάβη ή ζημιά προκύψει, καθιστά τη συμμετοχή σε απαγορευμένη διαδήλωση ιδιώνυμο ποινικό αδίκημα. Πρόκειται για το αποκορύφωμα ενός αντιδραστικού κρεσέντο της κυβέρνησης, μιας πολιτικής κατάργησης των δημοκρατικών ελευθεριών, αστυνομοκρατίας και καταστολής.

Αυτές οι διατάξεις που βγάζουν εκτός νόμου κάθε κοινωνικό αγώνα και κοινωνική διαμαρτυρία, πρέπει να βρουν απέναντί τους κάθε δημοκρατικό άνθρωπο. Πρώτα από όλα όφειλαν να έχουν αντιπαραταχθεί σε αυτό το θεσμικό πραξικόπημα ο νομικός κόσμος, οι δικηγορικοί σύλλογοι, η νομική επιστημονική κοινότητα.

Ο Δικηγορικός Σύλλογος Αθήνας, η Ολομέλεια των Δικηγορικών Συλλόγων δεν μπορούν να σιωπούν! Τους καλούμε να πάρουν θέση και να καταγγείλουν το νομοσχέδιο. Αυτό αποτελεί στοιχειώδη υποχρέωση και απαίτηση στοιχειώδους επιστημονικής αξιοπρέπειας.

Εναλλακτική Παρέμβαση – Δικηγορική Ανατροπή

 
   
   
   
   
16 Μαϊου 2020

εκτύπωση του άρθρου pdf
   Κ.Υ.Α. για εργασιακά (17788/346/2020): Αντεργατικών μέτρων συνέχεια


Ο δικηγόρος Παναγιώτης Κολοβός, μέλος της "Εναλλακτικής Παρέμβασης - Δικηγορικής Ανατροπής", γράφει για τις νέες αντεργατικές διατάξεις που νομοθετεί η κυβέρνηση. Προηγούμενη ανάλυσή του με τίτλο "Τα αντεργατικά μέτρα της κυβέρνησης για την «αντιμετώπιση του κορονοϊού»", μπορείτε να διαβάσετε εδώ.

Κ.Υ.Α. για εργασιακά (17788/346/2020): Αντεργατικών μέτρων συνέχεια

Με την νέα ΚΥΑ με τον ειρωνικό τίτλο «Περαιτέρω μέτρα στήριξης εργαζομένων και επιχειρήσεων - εργοδοτών του ιδιωτικού τομέα για την αντιμετώπιση των συνεχιζόμενων συνεπειών της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19 και την σταδιακή επαναλειτουργία της αγοράς εργασίας». (Αριθμ. οικ.17788/346 – ΦΕΚ Β’/ Αρ. 1779/ 10-5-22020), κατ’ εφαρμογή της από 1-5-2020 τελευταίας ΠΝΠ, η Κυβέρνηση της ΝΔ, έφερε νέα πλήγματα στους εργαζόμενους, συνεχίζοντας την ισοπέδωση των εργατικών δικαιωμάτων. Συνεχίζει το καθεστώς ομηρίας των εργαζόμενων και των δικαιωμάτων τους, μειώνει την προστασία από τις απολύσεις, που είχε θεσπίσει με την προηγούμενη ΚΥΑ ( Κ.Υ.Α. 12998/232/2020) και προβλέπει νέες αντεργατικές διατάξεις.

Συγκεκριμένα,

1) Παράταση της ομηρίας των εργαζόμενων μέσω αναστολής συμβάσεων:

Παρατείνει την αναστολή σύμβασης των εργαζόμενων μέχρι την 31 Μάη. Αυτό ισχύει για το σύνολο των εργαζομένων των επιχειρήσεων που παραμένουν κλειστές, για τους δε εργαζόμενους των πληττόμενων επιχειρήσεων, ή όσων επαναλειτουργούν, κάθε επιχείρηση μπορεί να αναστείλει τις συμβάσεις έως και του 60% του συνόλου των εργαζομένων. Έτσι για όσους εργαζόμενους βγήκαν σε αναστολή στην αρχή της εφαρμογής του μέτρου 21/03, η κυβέρνηση δίνει την δυνατότητα στους εργοδότες να παρατείνουν την αναστολή μέχρι και την 31/5, συμπληρώνοντας έτσι αντί για 45 ημέρες που είχε πει αρχικά της 72 ημέρες. (Φυσικά δεν μπορεί να αποκλειστεί, ότι από την 31/5 δεν θα υπάρξει νέα ΚΥΑ που θα δίνει νέα παράταση στο καθεστώς της αναστολής). Για την αποζημίωση τους, προβλέπεται: «Οι εργαζόμενοι, των οποίων η σύμβαση εργασίας σε επιχειρήσεις – εργοδότες που, είτε πλήττονται σημαντικά και έχουν θέσει σε αναστολή τις συμβάσεις εργασίας μέρους ή του συνόλου των εργαζομένων τους, είτε επαναλειτουργούν μετά την άρση της αναστολής λειτουργίας τους με εντολή δημόσιας αρχής, για το μήνα Μάιο 2020 είναι δικαιούχοι αποζημίωσης ειδικού σκοπού κατ’ αναλογία των ημερών παράτασης αναστολής των συμβάσεων εργασίας τους σύμφωνα με τον ΠΙΝΑΚΑ 1 και 2, με βάση υπολογισμού το ποσό που αντιστοιχεί στις 30 ημέρες και ανέρχεται στα 534 ευρώ (υπολογισμός ποσού αντιστοίχισης κατά ημέρα 17,8 ευρώ).»

2) Μερική απελευθέρωση των απολύσεων:

Όπως είχαμε πει αρχικά στην περίπτωση των πληττόμενων επιχειρήσεων, που τους δόθηκε η δυνατότητα να αναστείλουν τις συμβάσεις εργασίας του προσωπικού τους, με την ΠΝΠ 20/3/2020, δεν συμπεριλήφθηκε ουσιαστική προστασία από τις απολύσεις, αφού περιλήφθηκε μόνο η υποχρέωση των εργοδοτών «να διατηρήσουν τον ίδιο αριθμό θέσεων εργασίας για χρονικό διάστημα ίσο με εκείνο της αναστολής». Όχι λοιπόν, απαραίτητα τους ίδιους εργαζόμενους, ούτε με τις ίδιες εργασιακές σχέσεις. Έτσι δεν υπήρχε πραγματικά προστασία από τις απολύσεις, ούτε προστασία των λοιπών όρων της σύμβασης.

Στην συνέχεια, μετά από την έντονη κριτική που δέχτηκε, η κυβέρνηση επέκτεινε με την εφαρμοστική Κ.Υ.Α. 12998/232/2020, την προστασία από τις απολύσεις και για αυτή την κατηγορία των εργαζόμενων, για ισόχρονο χρονικό διάστημα με αυτό της αναστολής. Συγκεκριμένα η ΚΥΑ προέβλεπε:

(Κεφ. Α2, άρθρο 1), 1 «4.Οι επιχειρήσεις-εργοδότες που κάνουν χρήση της ρύθμισης της παραγράφου 1 του παρόντος, απαγορεύεται ρητά να προβούν σε καταγγελία των συμβάσεων εργασίας για το σύνολο του προσωπικού τους και, σε περίπτωση πραγματοποίησής της, αυτή είναι άκυρη.

5.Οι επιχειρήσεις-εργοδότες που κάνουν χρήση της ανωτέρω ρύθμισης, υποχρεούνται, μετά τη λήξη του χρόνου της αναστολής των συμβάσεων εργασίας του προσωπικού τους, να διατηρήσουν, για χρονικό διάστημα ίσο με εκείνο της αναστολής (δηλαδή για 45 ημέρες), τον ίδιο αριθμό θέσεων εργασίας που σημαίνει τους ίδιους εργαζόμενους και με τους ίδιους όρους εργασίας κατά την 21/3/2020, οπότε και μπορεί να κάνει χρήση του εν λόγω μέτρου. Στην έννοια του ιδίου αριθμού θέσεων εργασίας δεν συμπεριλαμβάνονται οι αποχωρούντες οικειοθελώς από την εργασία τους, οι αποχωρούντες λόγω συνταξιοδότησης, καθώς και οι εργαζόμενοι ορισμένου χρόνου των οποίων η σύμβαση εργασίας λήγει μετά τη λήξη της αναστολής

Ενώ λοιπόν, είχε προβλεφθεί απαγόρευση των απολύσεων για τους εργαζόμενους των επιχειρήσεων, που έχουν τεθεί σε αναστολή λειτουργίας με εντολή δημόσιας αρχής και για τους εργαζόμενους που έχουν τεθεί σε αναστολή σύμβασης, με απόφαση του εργοδότη (λόγω ένταξης σε «πληττόμενους ΚΑΔ»), για το διάστημα της αναστολής της σύμβασης εργασίας , αλλά και για ισόχρονο χρονικό διάστημα για τη δεύτερη κατηγορία (45 μέρες ή όσο διαρκούσε η αναστολή) μετά την επιστροφή τους στην εργασία -μέτρο ήδη αναποτελεσματικό, αλλά που παρείχε μια ελάχιστη προστασία σε κάποιους εργαζόμενους- τώρα υποχωρεί, περιορίζοντας αυτή την προστασία.

Συγκεκριμένα, με την νέα Κ.Υ.Α. (17788/346/2020) προβλέπεται:

(Κεφ Α2 Αρθρο 1) «Οι επιχειρήσεις - εργοδότες που κάνουν χρήση της ρύθμισης της παραγράφου 1 του παρόντος, υποχρεούνται, μετά τη λήξη του χρόνου της αναστολής των συμβάσεων εργασίας του προσωπικού τους, να διατηρήσουν, για χρονικό διάστημα 45 ημερών τον ίδιο αριθμό θέσεων εργασίας και με το ίδιο είδος σύμβασης εργασίας (συμβάσεις πλήρους ή μερικής ή εκ περιτροπής απασχόλησης). Στην έννοια του ιδίου αριθμού θέσεων εργασίας  δεν συμπεριλαμβάνονται οι αποχωρούντες οικειοθελώς από την εργασία τους, οι αποχωρούντες λόγω συνταξιοδότησης, καθώς και οι εργαζόμενοι ορισμένου χρόνου των οποίων η σύμβαση εργασίας τους λήγει κατά τη διάρκεια του ανωτέρω χρονικού διαστήματος των 45 ημερών.»  Συνεπώς επιστρέφουμε, στον «ίδιο αριθμό» αντί για «τους ίδιους  εργαζόμενους».

Συνεπώς, πλέον ισχύουν τα εξής (αν δεν προβλεφθεί κάτι άλλο, με νεότερη ρύθμιση): α) Για Επιχειρήσεις που παραμένουν εκτός λειτουργίας με εντολή της δημόσιας αρχής, για όσο διάστημα ισχύει η απαγόρευση λειτουργίας, οι απολύσεις απαγορεύονται (και αν γίνουν είναι άκυρες). Μόλις επιτραπεί η επαναλειτουργία τους, οι επιχειρήσεις αυτές μπορούν να προχωρήσουν σε καταγγελία της σύμβασης εργασίας του προσωπικού τους, υπό την προϋπόθεση ότι δεν θα ενεργοποιήσουν παράλληλα την  παράταση της αναστολής των συμβάσεων εργασίας μέρους (έως 60%) του προσωπικού. Αν επιλέξουν να παρατείνουν την αναστολή, οι επιχειρήσεις οφείλουν να διατηρήσουν τον ίδιο αριθμό εργαζομένων (όχι τους ίδιους εργαζόμενους) για διάστημα 45 ημερών μετά το πέρας της παράτασης της αναστολής.

β) Για Επιχειρήσεις που θεωρούνται ότι πλήττονται σημαντικά (βάσει ΚΑΔ) ή επαναλειτουργούν: Οι επιχειρήσεις αυτές έχουν δικαίωμα να παρατείνουν την αναστολή των συμβάσεων εργασίας των εργαζομένων τους που τελούν ήδη σε αναστολή σε ποσοστό μέχρι 60% του συνόλου του προσωπικού. Η παράταση της αναστολής μπορεί να γίνει για έως και 30 ημέρες κατ’ ανώτατο όριο και πάντως το αργότερο έως την 31η Μαΐου 2020. (Εξαίρεση από το μέτρο του 60% προβλέπεται για συγκεκριμένες κατηγορίες επιχειρήσεων, μεταξύ άλλων ξενοδοχειακές κλπ). Για όσο διάστημα παρατείνεται η αναστολή των συμβάσεων εργασίας, οι απολύσεις απαγορεύονται και από αυτή την κατηγορία επιχειρήσεων και αν γίνουν, είναι άκυρες και επιφέρουν την απώλεια των σχετικών ευεργετημάτων. Μετά τη λήξη του χρόνου της αναστολής, οι επιχειρήσεις αυτές υποχρεούνται να διατηρήσουν τον ίδιο αριθμό θέσεων εργασίας (όχι τους ίδιους εργαζόμενους) και με το ίδιο είδος σύμβασης εργασίας (συμβάσεις πλήρους ή μερικής ή εκ περιτροπής απασχόλησης) για χρονικό διάστημα 45 ημερών.

Κατά συνέπεια, έχουμε μερική έστω, απελευθέρωση των απολύσεων, σε σχέση με την προηγούμενη ρύθμιση. Το παράδοξο βέβαια είναι, ότι η προηγούμενη ρύθμιση συνεχίζει να ισχύει και άρα, αν ένας εργαζόμενος επιστρέψει στην εργασία του με την λήξη των 45 ημερών, προστατεύεται για άλλες 45 ημέρες, ενώ αν ένας εργαζόμενος, παραμείνει σε αναστολή και συμπληρώσει τις 72 ημέρες, μόλις επιστρέψει, για 45 ημέρες έχει πλήρη προστασία, ενώ για τις υπόλοιπες όχι!

3) Δυνατότητα να ανακληθεί η αναστολή εργασίας και να τεθεί ο εργαζόμενος σε εκ περιτροπής εργασία, ή να μεταφερθεί σε άλλη επιχείρηση του Ομίλου- έμμεσες μειώσεις μισθών.

Με την από 20/3/2020 ΠΝΠ, είχε δοθεί το δικαίωμα στον εργοδότη να θέσει μονομερώς το σύνολο του προσωπικού σε εκ περιτροπής εργασία, για 6 μήνες. Το μέτρο αυτό βέβαια, ίσχυε για όσους εργαζόμενους δεν είχαν τεθεί σε αναστολή σύμβασης εργασίας. Δεν προβλέφθηκε ρητά, αν υπάρχει η δυνατότητα, οι εργαζόμενοι που έχουν τεθεί σε αναστολή σύμβασης εργασίας να τεθούν σε εκ περιτροπής εργασία, μόλις τελειώσει η αναστολή και επιστρέψουν. Ωστόσο ερμηνευτικά, μπορεί να αποκλειστεί αυτό το ενδεχόμενο για δύο λόγους: πρώτον γιατί προστατεύονται, από την Κ.Υ.Α. 12998/232/2020, όπου προβλέπεται διατήρηση των ίδιων όρων εργασίας, για διάστημα  ίσο με αυτό της αναστολής και γιατί ερμηνευτικά, το δικαίωμα του εργοδότη να θέσει μέρος του προσωπικού σε σύστημα εκ περιτροπής εργασίας, δίνεται άπαξ και δεν μπορεί να ασκείται συνεχώς, προσθέτοντας νέο προσωπικό, κατά την διάρκεια των 6 μηνών, ή τροποποιώντας το σύστημα καθ’ οιονδήποτε τρόπο (αλλαγή εργαζόμενων που τίθενται σε εκ περιτροπής εργασία, αλλαγή ημερών εργασίας ή αυξομείωση τους κλπ). Ωστόσο, με την νέα Κ.Υ.Α. δόθηκε ξεκάθαρα η δυνατότητα στους εργοδότες των πληττόμενων επιχειρήσεων και των επιχειρήσεων που επαναλειτουργούν, να ανακαλέσουν την αναστολή εργασίας μέρους των εργαζόμενων και στη συνέχεια να τους θέσουν σε εκ περιτροπής εργασία.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με το κεφ Α2, αρ. 2, παρ. 1 και 2, μπορούν να ανακαλέσουν την αναστολή συμβάσεων τουλάχιστον του 40% των εργαζόμενων και στη συνέχεια, σύμφωνα με την παρ. 6 του ίδιου άρθρου « 6. Ο επιχειρήσεις - εργοδότες που προβαίνουν σε ανάκληση της αναστολής των συμβάσεων εργασίας μέρους των εργαζομένων τους,  κατ' εφαρμογή των παραγράφων 1 και 2 του παρόντος, δύνανται για αυτούς τους εργαζόμενους να κάνουν χρήση των διατάξεων των άρθρων ένατου και δέκατου της από 20.3.2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου (Α' 68). Για την περίπτωση εφαρμογής του ανωτέρου εδαφίου ως προς το ένατο άρθρο της από 20.3.2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου (Α' 68) και ειδικότερα για τον υπολογισμό του απαιτούμενου 50% του προσωπικού της επιχείρησης, λαμβάνεται υπόψη ο αριθμός των εργαζομένων των οποίων ανακλήθηκε η αναστολή των συμβάσεων εργασίας τους

Υπενθυμίζουμε ότι στο άρθρο 9 της από 20-3-2020 ΠΝΠ προβλέπεται ότι: « Στο πλαίσιο των έκτακτων και προσωρινών μέτρων στην αγορά εργασίας για την αντιμετώπιση και τον περιορισμό της διασποράς του κορωνοϊού COVID-19, και πάντως για χρονικό διάστημα που δεν μπορεί να υπερβαίνει τους έξι (6) μήνες από την έναρξη ισχύος της παρούσας, o εργοδότης δύναται, με απόφασή του, να ορίζει προσωπικό ασφαλούς λειτουργίας της επιχείρησης ως εξής: α) Κάθε εργαζόμενος μπορεί να απασχολείται κατ’ ελάχιστο δύο (2) εβδομάδες με περίοδο αναφοράς τον μήνα, συνεχόμενα ή διακεκομμένα, β) Ο ανωτέρω τρόπος οργάνωσης της εργασίας γίνεται ανά εβδομάδα και εντάσσεται σε αυτόν τουλάχιστον το 50% του προσωπικού της επιχείρησης, γ) Εργοδότης που θα εφαρμόσει αυτόν τον τρόπο οργάνωσης της εργασίας υποχρεούται να διατηρήσει τον ίδιο αριθμό εργαζομένων που απασχολούνταν κατά την έναρξη εφαρμογής του.» ενώ στο άρθρο 10 προβλέπεται η δυνατότητα μεταφοράς εργαζόμενων από μία επιχείρηση του ομίλου σε μια άλλη, σε περίπτωση Ομίλου Επιχειρήσεων, χωρίς καμία πρόβλεψη προστασίας για το ύψος του μισθού και τους υπόλοιπους όρους της σύμβασης (ωράριο, σσε κλπ).

Είναι σαφές, ότι με αυτή την ρύθμιση, δίνεται έμμεσα η δυνατότητα στους εργοδότες να μειώσουν σημαντικά το μισθολογικό κόστος, ενώ για τους εργαζόμενους, παρατείνεται η ενδεχόμενη μείωση εισοδήματος από τις 45 ημέρες στους 6 μήνες στην πρώτη περίπτωση και αορίστως, στην δεύτερη.

4) Εργαζόμενοι Νοσοκομείακών επιχειρήσεων, μπορούν να τεθούν σε αναστολή και μετά τις 10/5

Παρότι απαγορεύει την αναστολή της σύμβασης από τις 10/5 και μετά,  σημειώνει ξεκάθαρα ότι θα μπορούν να υποβάλουν αναστολές σε χρόνο μεταγενέστερο επιχειρήσεις που εμπίπτουν στον ΚΑΔ 86.10. Η ειρωνεία είναι ότι οι επιχειρήσεις αυτές σχετίζονται  με Νοσοκομειακές δραστηριότητες! Συγκεκριμένα, σύμφωνα με το κεφ Α2, αρ. 2, παρ. 5:  «Συμβάσεις εργασίας εργαζομένων που δεν έχουν ήδη τεθεί σε αναστολή μέχρι και την 10.5.2020, καταληκτική ημερομηνία υποβολών αναστολής συμβάσεων εργασίας από τις επιχειρήσεις – εργοδότες που εμπίπτουν στο άρθρο δεύτερο της από 13.4.2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου (ΦΕΚ 84 Α’), δεν μπορούν πλέον να τεθούν σε αναστολή. Από την ανωτέρω ρύθμιση εξαιρείται ο ΚΑΔ 86.10 που ορίστηκε από το Υπουργείο Οικονομικών με το άρθρο πέμπτο της από 1.5.2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου (ΦΕΚ 90 Α’) και οι επιχειρήσεις – εργοδότες που εμπίπτουν σε αυτόν τον ΚΑΔ, μπορούν να υποβάλουν τις αναστολές των συμβάσεων εργασίας των εργαζομένων τους σε χρόνο μεταγενέστερο.»

Από τα παραπάνω, είναι σαφές, ότι η κυβέρνηση αρνείται να παρέχει ουσιαστική προστασία στους εργαζόμενους, που θα μπορούσε να δοθεί μόνο με την πλήρη απαγόρευση των απολύσεων, τουλάχιστον για όσο χρόνο, υφίστανται έκτακτα μέτρα λόγω πανδημίας  και την θέσπιση μέτρων που θα αντιστάθμιζαν την όποια απώλεια εισοδήματος, σε περίπτωση μείωσης του χρόνου εργασίας, με οποιονδήποτε τρόπο. Αντιθέτως, εφευρίσκει συνεχώς νέους τρόπους να ωθήσει τους εργοδότες να «βγάλουν τα σπασμένα» από την μείωση των μισθών των εργαζόμενων. Με τα δεδομένα αυτά, είναι εύκολα κατανοητό ότι στρώνει το δρόμο για νέο κύμα απολύσεων και μειώσεων μισθών, πολύ σύντομα. Το εργατικό κίνημα και κυρίως το οργανωμένο συνδικαλιστικό κίνημα, που μέχρι σήμερα απέχει πολύ από το ύψος των καθηκόντων του, πρέπει να οργανώσει την άμυνα των εργαζόμενων, πριν να είναι πολύ αργά.

 
   
   
   
   
6 Μαϊου 2020

εκτύπωση του άρθρου pdf
   Αλληλεγγύη στους Τούρκους δικηγόρους απεργούς πείνας Ebru Timtik και Aytaç Ünsal


Από παλιότερη δράση στον ΔΣΑ για αλληλεγγύη σε διωκόμενους στην Τουρκία

Η “Εναλλακτική Παρέμβαση – Δικηγορική Ανατροπή” δηλώνει την αλληλεγγύη της στους κρατούμενους δικηγόρους Ebru Timtik και Aytaç Ünsal που κάνουν απεργία πείνας με αίτημα, μεταξύ άλλων, να τύχουν μιας δίκαιης δίκης. Η καταδίκη των δύο συναδέλφων, καθώς και άλλων δικηγόρων-μελών της νομικής συλλογικότητας “Ένωση Προοδευτικών Δικηγόρων” και του προέδρου της Selçuk Kozağaçlı, έγινε με τις διατάξεις της αντιτρομοκρατικής νομοθεσίας και καθ'υπέρβασιν κάθε εγγύησης του κράτους δικαίου, για “αξιόποινες πράξεις” που τελέστηκαν στα πλαίσια των δικηγορικών τους καθηκόντων. Για την παράνομη καταδίκη των δεκαοκτώ συναδέλφων, τοποθετήθηκε το Συμβούλιο των Ευρωπαϊκών Δικηγορικών Συλλόγων (CCBE) και μάλιστα δύο φορές: με την από 26/3/2019 επιστολή του στον Πρωθυπουργό της Τουρκίας Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν διά του τότε προέδρου του Jose de Freitas, αλλά και πιο πρόσφατα με την από 17/2/2020 επιστολή του διά του νυν προέδρου του Ranko Pelicaric. Πληροφορίες για τη δίκη και την υπόθεση των Τούρκων συναδέλφων μπορεί κανείς να βρει στα αγγλικά σε σχετική ανάρτηση της ELDH (European Association of Lawyers for Democracy and World Human Rights) εδώ.

Ο Δικηγορικός Σύλλογος Αθηνών έχει ήδη, με την από 12/3/2020 ανακοίνωσή του, εκφράσει την αλληλεγγύη του στους συναδέλφους δικηγόρους που κάνουν απεργία πείνας, αλλά και σε όλους τους δημοκράτες πολίτες της γειτονικής χώρας που διώκονται για φρονηματικούς λόγους. Ο ΔΣΑ εξέφρασε περαιτέρω, με την από 10/4/2020 ανακοίνωσή του, τη βαθιά θλίψη και δυσαρέσκειά του για τον θάνατο της απεργού πείνας Helin Bolek.

Ως “Εναλλακτική Παρέμβαση – Δικηγορική Ανατροπή” απευθυνόμαστε στον Δικηγορικό Σύλλογο Αθηνών και ζητούμε να προβεί περαιτέρω, ενόψει του κινδύνου ζωής που αντιμετωπίζουν οι Τούρκοι συνάδελφοι, σε παράσταση διαμαρτυρίας και επίδοση των σχετικών ψηφισμάτων του ΔΣΑ και του CCBE από αντιπροσωπεία του Διοικητικού Συμβουλίου στην Τουρκική Πρεσβεία στην Αθήνα.

Ακολουθεί το κείμενο που λάβαμε από το “Νομικό Γραφείο του Λαού” μέσω της “Επιτροπής Αλληλεγγύης”:

“ΔΥΟ ΔΙΚΗΓΟΡΟΙ ΣΤΙΣ ΦΥΛΑΚΕΣ ΤΗΣ ΤΟΥΡΚΙΑΣ ΚΑΝΟΥΝ ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΕΙΝΑΣ ΜΕΧΡΙ ΘΑΝΑΤΟΥ

Καλούμε όλους τους νομικούς φορείς, τους δικηγόρους και τους δικηγορικούς συλλόγους να δυναμώσουμε μαζί τον αγώνα των δικηγόρων στην Τουρκία, απεργών πείνας μέχρι θανάτου.

ΔΥΟ ΔΙΚΗΓΟΡΟΙ ΣΤΙΣ ΦΥΛΑΚΕΣ ΤΗΣ ΤΟΥΡΚΙΑΣ, Η EBRU TİMTİK ΚΑΙ Ο AYTAÇ ÜNSAL ΚΑΝΟΥΝ ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΕΙΝΑΣ ΜΕΧΡΙ ΘΑΝΑΤΟΥ ΜΕ ΑΙΤΗΜΑ ΝΑ ΔΙΚΑΣΤΟΥΝ ΔΙΚΑΙΑ ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΤΙΣ ΑΥΤΑΡΧΙΚΕΣ ΔΙΚΑΣΤΙΚΕΣ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ ΣΤΙΣ ΕΚΔΙΚΗΤΙΚΕΣ ΠΟΙΝΕΣ ΠΟΥ ΔΙΝΟΝΤΑΙ ΣΤΙΣ ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΔΙΚΕΣ

Δυο δικηγόροι στην Τουρκία, ο Aytaç Ünsal και η Ebru Timtik ανακοίνωσαν στις 5 Απριλίου 2020, πως μετέτρεψαν την απεργία πείνας αόριστης διάρκειας σε απεργία πείνας μέχρι θανάτου. Σήμερα η Ebru Timtik είναι στις 100 ημέρες απεργίας [1] και ο Aytaç Ünsal είναι στις 70 ημέρες της απεργίας πείνας μέχρι θανάτου.

Οι δικηγόροι του Λαού, οι οποίοι είναι κρατούμενοι περίπου για 3 χρόνια, καταδικάστηκαν συνολικά σε 159 έτη φυλάκισης, ως αποτέλεσμα των αποφάσεων της δίκης, που ήταν από την αρχή μέχρι το τέλος της αυταρχική. Η απόφαση αυτή είναι πλήρως παράτυπη ακόμα και με όρους αστικής δικαιοσύνης και νομικής. Ήταν μια ξεκάθαρη δίκη πολιτικής αντεκδίκησης. Ενάντια σε αυτές τις αυταρχικές και άδικες καταδίκες, πραγματοποιήθηκαν πολλές δράσεις και εκδηλώσεις στην Τουρκία και σε πολλές περιοχές της γης, από τους φυλακισμένους δικηγόρους, από δικηγόρους έξω από τις φυλακές, από νομικούς συλλόγους. Εναντιωνόμενοι στο πλαίσιο αυτής της απόφασης, όλοι οι φυλακισμένοι δικηγόροι στις 3 Φεβρουαρίου 2020 ξεκίνησαν απεργία πείνας αόριστης διάρκειας με πολλά αιτήματα, ανάμεσα τους και το βασικό αίτημα να δικαστούν δίκαια. Στις 5 Απριλίου, οι δικηγόροι, Ebru Timtik και Aytaç Ünsal μετέτρεψαν την αντίστασή τους σε απεργία πείνας μέχρι θανάτου.

Γιατί οι δικηγόροι του Λαού κάνουν απεργία πείνας μέχρι θανάτου; Για να απαντήσουμε σε αυτό πρέπει να κοιτάξουμε πρωταρχικά, από την αρχή μέχρι το τέλος, τη χρονική περίοδο, τη γεμάτη με αυταρχισμό δίκη, τις αδικίες και τις πιέσεις που δέχτηκαν.

Στην αρχή αυτής της χρονικής περιόδου, στις 12 Σεπτεμβρίου 2017, στην επιχείρηση που διεξήχθη “ταυτόχρονα” σε Κωνσταντινούπολη, Άγκυρα, Σμύρνη, Ντιγιαρμπακίρ και Όρντου, έγινε έφοδος στο Νομικό Γραφείο του Λαού (HHB) σε Κωνσταντινούπολη, Άγκυρα, Σμύρνη και Άμεντ (Ντιγιαρμπακίρ), στο Νομικό Γραφείο Umut που βρίσκεται σε Κωνσταντινούπολη και Άγκυρα καθώς και σε πολλά σπίτια και δικηγορικούς συλλόγους και έγιναν 16 προσαγωγές δικηγόρων.

Από τους δικηγόρους που προσήχθησαν, οι 14 εξ αυτών, συνελήφθησαν και προφυλακίστηκαν 10 ημέρες αργότερα, όταν παρουσιάστηκαν στον ανακριτή και τους αποδόθηκε η κατηγορία ότι είναι “μέλη τρομοκρατικής οργάνωσης”. Έπειτα, άλλοι 3 δικηγόροι συνελήφθησαν και προφυλακίστηκαν. Με αυτό τον τρόπο ο αριθμός των συλληφθέντων δικηγόρων στο πλαίσιο αυτής της επιχείρησης-εφόδων ανήλθε στους 17. Ακόμα δύο δικηγόροι ο Günay Dağ και Oya Aslan χαρακτηρίστηκαν ως “ύποπτοι για φυγή”.

Η κατηγορία εις βάρος των 17 δικηγόρων είναι ότι ήταν “μέλη τρομοκρατικής οργάνωσης”. Οι κατηγορίες αυτές βασίζονταν αποκλειστικά και μόνο σε κρυφούς μάρτυρες και σε υποκειμενικές δηλώσεις κάποιων ρουφιάνων, οι οποίες δηλώσεις δεν έχουν καμία σχέση με αποδεικτικά στοιχεία. Αυτές οι δηλώσεις και κατ’ επέκταση μεγάλο μέρος αυτών των κατηγοριών αποτελούνταν από ενέργειες και διαδικασίες που σχετίζονται με τις επαγγελματικές εργασίες των δικηγόρων όπως είναι “η υπενθύμιση στους εντολείς τους, του δικαιώματος να μείνουν σιωπηλοί κατά την διάρκεια της προσαγωγής”, όπως είναι “ο αγώνας κατά των βασανιστηρίων, της κακομεταχείρισης, των αυταρχικών πράξεων που υφίστανται οι εντολείς τους”, όπως είναι “να προβούν στις απαραίτητες ενέργειες ώστε να αφεθούν άμεσα ελεύθεροι οι εντολείς τους”. Το γεγονός ότι άσκησαν το επάγγελμά τους στις δίκες των Berkin Elvan και Dilek Doğan, οι οποίοι δολοφονήθηκαν από την αστυνομία στην Τουρκία, στη δίκη του Hasan Ferit, ο οποίος δολοφονήθηκε από τις ναρκοσυμμορίες στην Τουρκία καθώς και στη δίκη σχετικά με την σφαγή των 301 εργατών στα ορυχεία στο Soma, συμπεριλήφθηκε ανάμεσα στα άλλα στις κατηγορίες εις βάρος των δικηγόρων. Με αυτό τον τρόπο οι επαγγελματικές δραστηριότητες των δικηγόρων ποινικοποιήθηκαν, στοχοποιήθηκαν και μετατράπηκαν σε κατηγορίες. Δηλαδή ο πραγματικός λόγος της σύλληψης των δικηγόρων, ήταν ο τρόπος άσκησης του επαγγέλματός τους.

Αυτή η αδικία αντανακλούσε σε όλη την χρονική περίοδο της δίκης. Κατά την περίοδο της δίκης συνέβησαν τα εξής:

- Οι 17 κρατούμενοι δικηγόροι, αφού κρατήθηκαν άδικα για έναν χρόνο, στην πρώτη συνεδρίαση της δίκης που έγινε το διάστημα 10-14 Σεπτεμβρίου 2018, η δικαστική έδρα του 37ου Κακουργιοδικείου Κωνσταντινούπολης αποφάσισε την αποφυλάκισή τους.

- Η απόφαση ανακοινώθηκε στις 14 Σεπτεμβρίου 2018, ημέρα Παρασκευή, κατά τις 21:00. Οι δικηγόροι αφέθηκαν ελεύθεροι κατά τις πρωινές ώρες.

- Ωστόσο, ο εισαγγελέας άσκησε ένσταση στην απόφαση αποφυλάκισης, στις 15 Σεπτεμβρίου 2018, ημέρα Σάββατο, στις 13:00. Με βάση αυτή την ένσταση, με τρόπο εντελώς ασύμβατο με το Ποινικό Δίκαιο, εκδόθηκε ένταλμα σύλληψης εις βάρος 12 δικηγόρων, από αυτούς που αποφυλακίστηκαν, στις 15 Σεπτεμβρίου 2018, ημέρα Σάββατο, περίπου κατά τις 16:30, παρά το γεγονός ότι ήταν Σαββατοκύριακο. Την ίδια ημέρα 6 δικηγόροι προσήχθησαν και προφυλακίστηκαν εκ νέου.

- Έπειτα διαλύθηκε η δικαστική έδρα του 37ου Κακουργιοδικείου Κωνσταντινούπολης που αποφάσισε την αποφυλάκιση τους, κάποια μέλη της έδρας μετατέθηκαν σε άλλες περιοχές, τιμωρήθηκαν με μεταθέσεις σε κατώτερα δικαστήρια.

- Ως νέα μέλη που θα αποτελέσουν την έδρα επιλέχθηκαν δικαστές, όπως ο Akın Gürlek, που είναι γνωστοί για τις στενές επαφές που έχουν με την πολιτική εξουσία, γνωστοί για την εχθρότητα που έχουν στους αντιπολιτευόμενους, ειδικά στους επαναστάτες-αγωνιστές που υπερασπίζονται τις σοσιαλιστικές ιδέες.

- Η δικαστική έδρα του 37ου Κακουργιοδικείου Κωνσταντινούπολης, υπό την προεδρία του Akın Gürlek που σχηματίστηκε στις 15 Σεπτεμβρίου 2018, σε όλη τη διάρκεια της δίκης, χωρίς να τηρεί κανένα νόμο του Ποινικού Δικαίου που ισχύει στη χώρα, ενάντια στις θεμελιώδεις αρχές της νομικής, αψηφώντας το δικαίωμα της υπεράσπισης και τις αρχές μιας δίκαιης δίκης. Ενήργησε με οδηγό τις εντολές της πολιτικής εξουσίας και πρόβαλε μια δικαστική πρακτική με την οποία επιδιώχθηκε να καταδικαστούν το ταχύτερο δυνατό οι δικηγόροι.

- Κατά τη διάρκεια των συνεδριάσεων της δίκης, εμποδίστηκε η υπεράσπιση των δικηγόρων καθώς διακόπηκαν οι ομιλίες τους, εμποδίστηκε η ανάκριση των ψευτών κρυφών μαρτύρων και ρουφιάνων, από τους συνηγόρους υπεράσπισής τους. Δεν έγινε αποδεκτό κανένα αίτημα τους, απομακρύνθηκαν με τη βία από την αίθουσα συνεδριάσεων. Στην περίοδο της δίκης συνέβησαν αρκετές άλλες αδικίες όπως αυτές.

- Στο τέλος αυτής της δίκης, καταδικάστηκαν με τις βαρύτερες ποινές που μπορούν να δοθούν. Χωρίς κανένα στέρεο αποδεικτικό στοιχείο, μόνο και μόνο με βάση τις δηλώσεις των κρυφών μαρτύρων και ρουφιάνων των οποίων αναφέραμε την ιδιότητά τους παραπάνω, και με τρόπο που αρμόζει στις εντολές της πολιτικής εξουσίας.

Οι ποινές που τους δόθηκαν είναι οι εξής:

- Barkın Timtik : Με το άρθρο 314/ παρ.1 του Ποινικού Δίκαιου της Τουρκίας με την κατηγορία της “ίδρυσης και καθοδήγησης οργάνωσης” καταδικάστηκε σε 18 έτη και 9 μήνες φυλάκιση και συνέχιση της σύλληψης.

- Özgür Yılmaz : 13 έτη και 6 μήνες φυλάκιση και έκδοση εντάλματος σύλληψης.

- Ebru Timtik : 13 έτη και μήνες φυλάκιση και έκδοση εντάλματος σύλληψης.

- Behiç Aşçı : 12 έτη φυλάκιση και συνέχιση της σύλληψης.

- Şükriye Erden : 12 έτη φυλάκισης και έκδοση εντάλματος σύλληψης.

- Selçuk Kozağaçlı : 10 έτη και 5 μήνες φυλάκιση και συνέχιση της σύλληψης.

- Engin Gökoğlu : 10 έτη και 6 μήνες φυλάκιση και συνέχιση της σύλληψης.

- Aytaç Ünsal : 10 έτη και 6 μήνες φυλάκιση και συνέχιση της σύλληψης.

- Süleyman Gökten : 10 έτη και 6 μήνες φυλάκιση και έκδοση εντάλματος σύλληψης.

- Ayçan Çiçek : 9 έτη φυλάκιση και συνέχιση της σύλληψης.

- Naciye Demir : 9 έτη φυλάκιση έκδοση εντάλματος σύλληψης.

- Ezgi Çakır : 8 έτη φυλάκισης.

Η Ezgi Çakır επειδή έχει μικρό παιδί και ο σύζυγός της είναι κατηγορούμενος ως “ύποπτος για φυγή”, της επιβλήθηκε κατ' οίκον περιορισμός.

Έτσι εξελίχθηκε η χρονική περίοδος που έγινε η αιτία οι δικηγόροι του λαού να πάρουν την απόφαση να κάνουν πρώτα απεργία πείνας αόριστης διάρκειας και έπειτα απεργία πείνας μέχρι θανάτου. Σε αυτή τη χρονική περίοδο, κάνανε ό,τι μπορούσαν ενάντια στις ανομίες και αδικίες που αντιμετώπισαν. Και τώρα με την απεργία πείνας μέχρι θανάτου, κάνουν το τελευταίο που μπορούν να κάνουν ενάντια σε αυτή την αδικία, τον αυταρχισμό, την ανομία που τους επιβάλλεται και έχει σκοπό να τους καθυποτάξει, να μείνουν σιωπηλοί, να σκύψουν το κεφάλι.

Βέβαια τα αιτήματα των δικηγόρων που αντιστέκονται δεν αφορούν μόνο τους εαυτούς τους. Έχουν κοινά βασικά αιτήματα με τον İbrahim Gökçek, μέλος του συγκροτήματος Grup Yorum, που είναι πάνω από 300 ημέρες σε απεργία πείνας μέχρι θανάτου, με τον Mustafa Koçak, που είναι πάνω από 290 ημέρες σε απεργία πείνας μέχρι θανάτου και με την Helin Bölek που έπεσε μάρτυρας στις 288 ημέρες απεργίας πείνας: Να δοθεί τέλος σε όλες τις άνομες και αυταρχικές δίκες, να ακυρωθούν όλες οι άδικες ποινές που δόθηκαν ως αποτέλεσμα αυτών των δικών και να αρθούν όλα τα εμπόδια που μπαίνουν στο δικαίωμα της δίκαιης εκδίκασης όπως είναι οι κρυφοί μάρτυρες.

Οι Δικηγόροι του Λαού με αυτά τα δίκαια, απολύτως απλά και πραγματοποιήσιμα αιτήματα συνεχίζουν την απεργία πείνας μέχρι θανάτου. Και εμείς καλούμε όλους τους συναδέλφους μας που αγωνίζονται για τα δικαιώματα και τις ελευθερίες, που υπερασπίζονται το αίτημα των λαών για δικαιοσύνη, όλους τους δικηγόρους, τους δικηγορικούς συλλόγους, τις νομικές οργανώσεις, τους διανοούμενους του λαού, να μεγαλώσουμε την αλληλεγγύη στους συναδέλφους μας που κάνουν απεργία πείνας μέχρι θανάτου, να υπερασπιστούμε τα δίκαια αιτήματα τους και να αγωνιστούμε δραστήρια και συλλογικά για να ικανοποιηθούν.

Είναι στο χέρι μας να τους κρατήσουμε ζωντανούς.

Με τον αγώνα μας, με την αλληλεγγύη μας να τους κρατήσουμε ζωντανούς!

ΝΟΜΙΚΟ ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΟΥ ΛΑΟΥ / ΔΙΕΘΝΗΣ ΓΡΑΦΕΙΟ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ

PEOPLE'S LAW OFFİCE/INTERNATIONAL SOLIDARITY OFFICE”.

 
   
   
   
   
5 Μαϊου 2020

εκτύπωση του άρθρου pdf
   Τοποθέτηση της Εναλλακτικής Παρέμβασης – Δικηγορικής Ανατροπής για το νέο νομοσχέδιο για το άσυλο


Τοποθέτηση της Εναλλακτικής Παρέμβασης – Δικηγορικής Ανατροπής για το νέο νομοσχέδιο για το άσυλο (5/5/2020)

Η Κυβέρνηση και το Υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου, σε συνέχεια της αντιπροσφυγικής και αντιμεταναστευτικής πολιτικής, με όρους ακροδεξιάς ρητορικής και πρακτικής, έθεσε υπό διαβούλευση και θέτει υπό ψήφιση το σχέδιο νόμου με τίτλο «Βελτίωση Μεταναστευτικής Νομοθεσίας, τροποποίηση διατάξεων των νόμων 4636/2019 (A’ 169), 4375/2016 (A’ 51), 4251/2014 (Α’ 80) και άλλες διατάξεις».

Ήδη ο προηγούμενος Ν. 4636/2019 έθεσε τη βάση για την αφαίρεση και καταστρατήγηση βασικών δικαιωμάτων των αιτούντων/ουσών διεθνή προστασία και προσφύγων, στο όνομα της επιτάχυνσης της διαδικασίας ασύλου (με γνωστές και μάλιστα αποτυχημένες και σε σχέση με τον διακηρυγμένο σκοπό τους συνταγές) και προκάλεσε μια σειρά αντιδράσεις κατά την ψήφιση και εφαρμογή του (από 1/1/2020).

Το νέο σχέδιο νόμου επιχείρησε να εισαγάγει ρυθμίσεις που με εξόφθαλμο τρόπο έπλητταν τον πυρήνα των δικαιωμάτων των αιτούντων/ουσών και των διαδικαστικών εγγυήσεων που κατοχυρώνει μεταξύ άλλων η Οδηγία 2011/95/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, την πλειοψηφία των οποίων η Κυβέρνηση απέσυρε, εν όψει του πλήθους των νομικά εμπεριστατωμένων σχολίων που έγιναν στο πλαίσιο της διαβούλευσης. Αυτό δεν σημαίνει ότι ο νόμος θα «βελτιώσει» τις διαδικασίες όπως υποστηρίζει η αιτιολογική έκθεση, η οποία βέβαια αναφέρει ως μοναδικό στόχο των τροποποιήσεων την επιτάχυνσή τους.

Ποια είναι η πραγματικότητα;

Κάθε νομοθέτημα δεν έρχεται «εν κενώ» για να εφαρμοστεί. Θα εφαρμοστεί με τρόπο που θα υπηρετήσει τη χαραγμένη πολιτική και θα επικυρώσει/ παγιώσει τις παράνομες πρακτικές που εφαρμόζονται διαχρονικά σε βάρος προσφύγων και αιτούντων/ουσών άσυλο, σε αντιστοιχία με τη συνολική ενωσιακή πολιτική της αντιμετώπισης των φτωχών πολιτών τρίτων χωρών ως εξωτερικού εχθρού που όταν διαβαίνουν τα σύνορα γίνονται εσωτερικός εχθρός. Η άνευ νομικού προηγουμένου αναστολή της πρόσβασης στη διαδικασία ασύλου επί ένα μήνα με ΠΝΠ, η στρατιωτικοποίηση της προσφυγικής πολιτικής στα σύνορα με τα γνωστά γεγονότα του Έβρου, οι καταγγελίες για παράνομες επαναπροωθήσεις στην Τουρκία αποβιβασθέντων στη Σάμο προσφύγων, το πλήθος μη καταγεγραμμένων προσφύγων που διαβιούν σε άθλιες συνθήκες αστεγίας στη Βόρεια Ελλάδα, σε συνδυασμό με τις πρόσφατες δηλώσεις του Υπουργού Μετανάστευσης και Ασύλου Ν. Μηταράκη για μηδενικές εισόδους τον Απρίλιο, καταδεικνύουν ότι το πρόβλημα είναι ακόμα πιο θεμελιώδες από τη νομιμότητα των νομοθετικών ρυθμίσεων των διαδικασιών υποδοχής και ασύλου.

Είναι εξάλλου πρόσφατη η διακριτική μεταχείριση των διαμενόντων προσφύγων σε ξενοδοχεία και κέντρα «φιλοξενίας», στους οποίους ουσιαστικά εφαρμόστηκαν με αντίστροφο τρόπο τα μέτρα μείωσης του ρυθμού της διασποράς του COVID-19, αφού στην πραγματικότητα κατέτειναν στην επικέντρωση της διασποράς εντός της κοινότητάς τους (“stay in camps” διακήρυξε ο Υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου Ν. Μηταράκης), ενώ οι γηγενείς προστατευόμαστε «μένοντας σπίτι». Και βέβαια με αμετάβλητες τις απάνθρωπες συνθήκες διαμονής τους σε υπερπλήρη Κέντρα, χωρίς πρόσβαση σε υπηρεσίες.

Δεν είναι η πρώτη φορά που από κυβερνητικής πλευράς τίθεται ως προτεραιότητα η «επιτάχυνση» των διαδικασιών. Την «επιτάχυνση» αναζητούσε ο Γ. Μουζάλας όταν έδωσε ρόλο στο EASO (Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Υποστήριξης για το Άσυλο) στη διαδικασία ασύλου (τον οποίο αναβάθμισε ο Ν. 4636/2019 εκχωρώντας ξεκάθαρα δημόσια εξουσία) και όταν συγκρότησε τις «ανεξάρτητες» επιτροπές προσφυγών στον β’ βαθμό (αποτελούμενες από διοικητικούς δικαστές). Ομοίως και πρόσφατα, στο βωμό της «επιτάχυνσης», θυσιάστηκαν με σαρωτικό τρόπο δικαιώματα και διαδικαστικές εγγυήσεις από το νόμο 4636/2019, που έρχεται το νέο σχέδιο να τροποποιήσει.

Επιτάχυνση ή έκπτωση;

Ένα χαρακτηριστικό του σχεδίου νόμου είναι ότι συντέμνει ακόμη περαιτέρω τα χρονοδιαγράμματα έκδοσης απόφασης επί αιτημάτων ασύλου. Η εμπειρία όμως έχει δείξει ότι η πρόβλεψη σφιχτών χρονοδιαγραμμάτων στη διαδικασία ουδόλως συμβάλλει στην «επιτάχυνση» της εξέτασης, αλλά μόνο στην έκπτωση των δικαιωμάτων των αιτούντων/ουσών και την περαιτέρω υποβάθμιση της ποιότητας των αποφάσεων. Με κάθε τρόπο διακηρύττει η Κυβέρνηση ότι την ενδιαφέρει η παραγωγή αποφάσεων και όχι η σύννομη εξέταση κάθε αιτήματος ασύλου.

Παραμένει όμως κενό γράμμα η νομική συνδρομή, με το Μητρώο δικηγόρων πλήρως υποστελεχωμένο και τους/τις συναδέλφους/ισσες να καλούνται να υποστηρίξουν πολύ μεγάλο αριθμό προσφευγόντων, κάτι που στην πράξη ακυρώνει την όποια δυνατότητα αποτελεσματικής νομικής συνδρομής.

Παραμένει σε ισχύ η σκανδαλώδης πρόβλεψη της απόρριψης της προσφυγής ως απαράδεκτης, όταν σε αυτή δεν αναφέρονται οι αιτιάσεις κατά της πρωτοβάθμιας απόφασης (που ο/η πρόσφυγας χωρίς νομικής συνδρομή πώς θα τεκμηριώσει;).

Παραμένει σε ισχύ η απαίτηση αυτοπρόσωπης παρουσίας ενώπιον της Επιτροπής Προσφυγών για να μην τεκμαρθεί η ανάκληση της προσφυγής, τη στιγμή που η στεγαστική επισφάλεια και η αστεγία είναι η πραγματικότητα για μεγάλο αριθμό αιτούντων/ουσών.

Τέλος, επικυρώνεται η νομοθετική επιλογή της πρόβλεψης «προδήλως» αβάσιμων αιτήσεων, στις οποίες ρητά συγκαταλέγει η προωθούμενη τροποποίηση με το άρθρο 18 του ως άνω σχεδίου νόμου την επίκληση «οικονομικών λόγων», που αποτελούσε πάγια (ελλιπή) αιτιολογία σε μεγάλο αριθμό απορριπτικών αποφάσεων έως τώρα, επιδιώκοντας να επιταχύνει την απόρριψη των αιτήσεων των «οικονομικών μεταναστών». Ωστόσο, η επίκληση οικονομικών λόγων, μπορεί να οδηγήσει σε καθεστώς διεθνούς προστασίας, όταν η ακραία φτώχεια που βιώνει ένα πρόσωπο ή ο αποκλεισμός του από την αγορά εργασίας συνδέεται με τη φυλή, θρησκεία, συμμετοχή σε ιδιαίτερη κοινωνική ομάδα ή τις πολιτικές του πεποιθήσεις. Δεν παραβλέπουμε εξάλλου την εισαγωγή με το ν. 4626/2019 της έννοιας της ασφαλούς χώρας καταγωγής, ως κριτηρίου πρόδηλης αβασιμότητας της αίτησης ασύλου, η οποία επικύρωσε την πρακτική των Αρχών Απόφασης να απορρίπτουν μαζικά αιτήσεις ανθρώπων συγκεκριμένων εθνικοτήτων.

Πολίτες τρίτης κατηγορίας

Παράλληλα προβλέπεται από το σχέδιο νόμου ως υποχρεωτική, η ενσωμάτωση απόφασης απέλασης («επιστροφής») στην απόφαση που απορρίπτει την αίτηση ασύλου στον β΄ βαθμό, η οποία είχε εισαχθεί ως δυνατότητα στον υπό τροποποίηση νόμο 4636/2019, με παράλληλη τη δυνατότητα βεβαίωσης της ανάγκης παραμονής στη χώρα για ανθρωπιστικούς λόγους. Αυτή η κατηγορία εξομοιώνεται από το νόμο με τους υποκείμενους σε εξάμηνη αναβολή απομάκρυνσης, μια σκανδαλωδώς δημιουργηθείσα κατηγορία πολιτών γ’ κατηγορίας, εκτεθειμένων σε εργασιακή εκμετάλλευση και στερούμενων δικαιωμάτων.

Προφανώς και η ευαγγελισθείσα «επιτάχυνση» μόνο λόγους εντυπώσεων εξυπηρετεί, όπως και η πρόβλεψη για Κλειστές Ελεγχόμενες Δομές Νήσων. Η ουσία παραμένει ίδια: μια διαδικασία ασύλου που πειθαρχεί τα σώματα των εγκλείστων, που διεκπεραιώνει τις υποθέσεις χωρίς διαδικαστικές εγγυήσεις, που απηχεί την αντιπροσφυγική ρητορική της Κυβέρνησης και γίνεται το κανάλι διοχέτευσης του θεσμικού ρατσισμού σε έναν προς έναν, μία προς μία των ανθρώπων που διέσχισαν με κίνδυνο ζωής τα ορθωμένα τείχη της Ευρώπης – Φρούριο, ελπίζοντας ότι θα έχουν ένα μερίδιο στην «ευημερία» και το «κράτος δικαίου» της πεφωτισμένης Δύσης. Στο οποίο βρίσκει θέση μια χαρά η πρόβλεψη της εγγραφής στον προϋπολογισμό ειδικής πίστωσης απορρήτων εθνικών αναγκών (άρ. 55 σ/ν), γιατί η «αριστεία» μπορεί να κινείται με ευελιξία μεταξύ διαφάνειας και αδιαφάνειας.

 
   
   
   
   
27 Απριλίου 2020

εκτύπωση του άρθρου pdf
   Να ανακληθεί η εκδικητική μεταγωγή του κρατούμενου φοιτητή Βασίλη Δημάκη - Νίκη στην απεργία πείνας και δίψας


Ψήφισμα της Εναλλακτικής Παρέμβασης - Δικηγορικής Ανατροπής (27/4/2020):

Ο Βασίλης Δημάκης, κρατούμενος των φυλακών Κορυδαλλού, φοιτητής στο τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης της σχολής Οικονομικών και Πολιτικών Επιστημών του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, βρίσκεται - για δεύτερη φορά - σε απεργία πείνας επισήμως από την Τρίτη 21/04 και σε απεργία δίψας από την Δευτέρα 27/4. Για λόγους που δεν έχουν επίσημα εξηγηθεί, μετήχθη αιφνιδιαστικά από τις φυλακές Κορυδαλλού στις φυλακές Γρεβενών κατόπιν εισβολής αντρών των ΕΚΑΜ στο κελί του στις 16/4/2020. Κι αυτό παρά το ότι οι ανάγκες παρακολούθησης των μαθημάτων της σχολής του, δικαίωμα που κέρδισε με νικηφόρα απεργία πείνας και δίψας το 2018, επιτάσσουν και εκ του νόμου επιτρέπουν την έκτιση της ποινής του σε σωφρονιστικό κατάστημα στην Αθήνα.

Η μόνη εξήγηση για την μεταγωγή του Βασίλη Δημάκη είναι η συμμετοχή του στις ειρηνικές κινητοποιήσεις των κρατουμένων από 14/4/2020, με αίτημα τη λήψη μέτρων υγιεινής, ασφάλειας και αποσυμφόρησης των φυλακών σε συνθήκες πανδημίας. Ο Δημάκης θεωρήθηκε πρωτεργάτης και έτσι “πληρώνει” την δημόσια διατύπωση της άποψής του υπέρ της αποσυμφόρησης, αίτημα που αυτή τη στιγμή αγκαλιάζεται από πλήθος φορέων, όπως ο Δικηγορικός Σύλλογος Αθηνών, ο Συνήγορος του Πολίτη, η Ελληνική Ένωση για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου, κλπ., αποτελεί δε κατεύθυνση του Συμβουλίου της Ευρώπης, του Επιτρόπου των Υπουργών Δικαιοσύνης της ΕΕ, κοκ.

Δηλώνουμε την αλληλεγγύη μας στον κρατούμενο απεργό πείνας και δίψας Βασίλη Δημάκη που αντιμετωπίζει άμεσο κίνδυνο ζωής, καθώς η υγεία του είναι ήδη καταπονημένη, και συντασσόμαστε με το αίτημά του να επαναμεταχθεί στον κοιτώνα του στις φυλακές Κορυδαλλού. Το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, η Γενική Γραμματεία Αντεγκληματικής Πολιτικής και η κυβέρνηση πρέπει να δράσουν άμεσα και χωρίς χρονοτριβή διατάσσοντας την επαναμεταγωγή, ειδάλλως φέρουν ακέραια την ευθύνη για ο,τι συμβεί. Αντί για εκδικητικότητα και φίμωση των κρατουμένων, η κυβέρνηση πρέπει άμεσα να νομοθετήσει μέτρα αποσυμφόρησης των φυλακών.

- Για αποστολή ψηφισμάτων και πληροφορίες στο: antidoto17@yahoo.co.uk.

- Υπογράψτε το ψήφισμα αλληλεγγύης στον κρατούμενο φοιτητή και απεργό πείνας Βασίλη Δημάκη στην πλατφόρμα avaaz: tinyurl.com/ychx6b2d